Errejártam_ErreArra

urbex élmények

Valamikori dézsma (vagy uradalmi) pincék a szőlőtőkék szomszédságában

2024. május 04. 18:14 - Errejártam_ErreArra

dézsmapince: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/d-723CA/dezsmapince-72423/

Kettő ilyen mesterséges, földbe vájt barlangszerű pince került a célpontunkba az egyik történelmi borvidéken. Az első kisebb, viszont könnyebben be tudtam azonosítani hol található. Mivel nem voltak komoly elvárásaim, így csalódást sem okozott.

img_20230904_121355.jpg

img_20230904_121712.jpg

 Műanyag ládákat is találtunk bent, tehát biztosan nem csupán a középkorban használták. Tetszett, hogy oszlopot is véstek bele, amitől még inkább Frédi-Béni barlang jellege volt számomra. Volt bent egy építmény szerűség is, amit én kályhának gondolok. Szóval fűteni is fűtöttek idebent szerintem. Ezek alapján úgy vélem, hogy talán még lakóhelyéül is szolgálhatott ez valakiknek.

A másikhoz viszont már alaposabban meg kellett dolgoznunk. A térképen látható földútról kiderült, hogy már nem igazán létezik. A hétvégi házakat, amik között vezetne benőtte a természet. Próbálkoztunk egy kis dzsungelharccal, de macheta híján inkább a visszafordulás mellett döntöttünk. Így hosszabb úton, kerülővel a szőlőtőkék mellett/között, szántóföld (valószínűleg egykor szintén szőlőtőkék voltak ott is, csak hát azóta…) mellett az erőben szinte azonnal belebotlottunk. Nagyon vártam, mert már eleve a neve is izgalmakkal, felfedezéssel kecsegtetett.

img_20230904_134133.jpg

img_20230904_135754.jpg

img_20230904_140035.jpg

img_20230904_135622.jpg

A neten olvasható leírások és fényképek csak tovább fokozták bennem ezt az érzést. Ami aztán csalódásba csapott át. Mert lehet, hogy az én fantáziám lódult meg túlságosan, vagy esetleg az Eger városa alatt húzódó pincerendszer képei másztak be az agyamba, de nem volt ez olyan hatalmas mint ahogyan a neve alapján sejteti lehetett… Így utólag visszagondolva, az odajutásba fektetett energia és a fejemben megformált kép miatt lett ekkora csalódás. Nem mondom, érdekes és örömteli felfedezés volt, de túl nagy elvárásaim voltak. Sajnos nem volt megfelelő lámpám, így számtalan vacak fotót sikerült készítenem. 

 Az egyértelmű volt a fellelt csontokból, hogy bizony valamely ragadozó szívesen használja a helyet. De vele nem találkoztunk.

A hely amúgy roppant érdekes és a történelem egy kevésbé ismert darabja. Nem bánom hogy arra jártam.
img_20230904_135611.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://erreisjartam.blog.hu/api/trackback/id/tr2818385425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása